In Nederland wonen zeker al 100 Handleeskundigen
Naast de baanbrekende handleeskundigen heb ik (Magda van Dijk-Rijneke) ook vele navolgende handleeskundigen ontmoet of per email/telefonisch contact mee gehad. Zij brachten deze studie nog verder naar buiten met hun drive, enthousiasme, doorzettingsvermogen, maar vooral ook met grote liefde voor dit boeiende vak. Zij gaven eveneens consulten, cursussen, workshops, lezingen en sommigen schreven ook boeken.
Het wordt tijd dat deze collega's ook in het zonnetje worden gezet.
Collega Janny de Mooij leerde ik kennen als student op mijn school in januari 2011. Een gedreven en gepassioneerde leerling die zodra ze haar diploma had voor zichzelf ging beginnen.
Regelmatig hebben wij contact over interessante afdrukken. Ze is zeer geïnteresseerd in kinderhandjes en heeft zich daarin gespecialiseerd en daarvoor diverse boeken aangeschaft.
Korte levensbeschrijving van Janny de Mooy als chiroloog/handleeskundige en tenenlezer.
Mijn werkzame leven ben ik begonnen in de gezondheidszorg, eerst een opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige, daarna een opleiding tot algemeen verpleegkundige. Vanuit mijn opgedane ervaringen en “ ontstane opvattingen ” voelde ik de behoefte om dit te delen met anderen en een opleiding tot docente verpleegkundige te gaan volgen. Hierdoor volgde ook de behoefte om onderwijskundig meer te weten te komen en startte ik met een opleiding pedagogiek, richting onderwijskunde.
Als ontspanning volgde ik in de 80er jaren, regelmatig cursussen op de volksuniversiteit. Zo kwam ik ook in aanraking met de Duimleeskunde, volgens de theorie van Edo Sprong. Na het beëindigen van die cursus vielen er regelmatig uitnodigingen in de bus voor weekeindseminars bij Edo Sprong, maar door mijn toenmalige baan in het bedrijf van mijn man, was het voor mij niet mogelijk om daaraan deel te nemen.
Op mijn 59e levensjaar werd het bedrijf verkocht en zocht ik naar een nieuwe invulling en uitdaging in mijn leven. Door mijn dochter werd ik er op attent gemaakt hoe boeiend ik de cursus Duimleeskunde had gevonden. Dat bracht mij op het goede spoor en ik ben meteen gaan zoeken op het internet wat de mogelijkheden waren.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij de “School der Universele Handleeskunde”, opgezet door Magda van Dijk-Rijneke. In januari 2011 heb ik mij meteen ingeschreven en november 2013 was het diploma een feit en mocht ik mij handleeskundige of te wel chiroloog noemen.
Het waren mooie en leerzame jaren en ik werd steeds enthousiaster. Wat begon als een zinvolle tijdsbesteding werd een soort honger naar meer! Veel handleesboeken heb ik sindsdien gelezen en dat sterkte mij in de overtuiging dat ik een zeer gedegen opleiding heb genoten. Dit sterkte mij in mijn zelfvertrouwen om het geleerde in de praktijk te willen brengen. Vele consultants heb ik sindsdien mogen lezen.
Via een programma op de televisie hoorde ik over het lezen van tenen, wat mijn belangstelling opwekte. Voornamelijk was ik benieuwd naar de overeenkomsten met het lezen van handen. Na het volgen van diverse cursussen mag ik mij sinds juni 2015 erkend tenenlezer noemen.
Tenen lezen is een pure lichaamstaal waarbij je, met de omschrijvingen van de tenen, de consultants bewust kunt maken wat het zegt over het karakter, waar bepaalde gedragingen vandaan komen en een omschrijving van je persoonlijkheid geeft. Tenen lezen heeft veel draagvlakken gemeen met het handen lezen. Het grote verschil tussen beide: handen veranderen langzaam als de persoon in kwestie haar patronen heeft doorbroken. Verandering van de tenen is eerder zichtbaar volgens het boek van Chris(tina) Janssens. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen rechter- en linkervoet. De rechtervoet vertegenwoordigt het ratio en de linkervoet gevoel dus ook deze dienen beide te worden gelezen even als de hand..
Als “watertype” ben ik heel dienstbaar (lus patronen op mijn vingers) en ik wilde ik mijn verworven inzichten delen. Gezien mijn “onderwijskundige “ achtergrond en de luxe van de benodigde ambiance, besloot ik om workshops te gaan geven met als doel om mensen nieuwsgierig te maken en in te laten zien wat een fantastisch hulpmiddel een handreading kan zijn om je weer bewust te worden van wie of wat je bent.
Deze workshops had ik modulair opgezet volgens de 4 specificaties chironomie, chiromancie, duimleeskunde en dermatoglyfen, zoals door Magda is beschreven in de introductie. De cursisten werden erg enthousiast en na het bespreken van de 1e modulen werden zij nieuwsgierig naar de andere modulen waardoor ze alle vervolg workshops wilde volgen. Dit waren ook de deelnemers die de handjes van hun kinderen en kleinkinderen wilde laten lezen.
Het lezen van kinderhandjes vind ik een zeer snelle manier om te laten zien wat die kleine mensjes willen laten zien door onder andere hun gedrag en communicatie. Mijn bevindingen beschrijf ik in een rapport en mijn ervaring is dat volwassenen, ouders en opvoeders dit als zeer waardevol ervaren omdat ze het makkelijk kunnen pakken en weer na kunnen lezen. De vingerpatronen vond ik hierbij zeer waardevol omdat deze uniek zijn voor eenieder en gedurende het hele leven niet meer veranderen. Veel ouders heb ik zo tips kunnen geven zoals bijvoorbeeld bij een jongetje met tenten (lucht) als vingerpatronen. Deze kinderen zuigen alle informatie op en kunnen daardoor chaos in hun hoofd creëren. Dit is informatie voor de ouders waar gerichte tips voor kunnen worden gegeven.
Doordat ik steeds meer consultante mocht ontvangen voor een handreading ben ik gestopt met het geven van workshops en richt ik mij meer op het lezen van handen en tenen.
Ik ging mij specialiseren in het analyseren van kinderhandjes en had daarover diverse boeken aangeschaft, zoals The hands of children van Julius Spier of Reading your child's hand van Anne Hasselt. Door het lezen van kinderhandjes en tenen kwam ik tot de conclusie dat ik meer wilde weten over het begeleiden van kinderen en hun opvoeders. Nu volg ik een 3- jarige opleiding tot kinder- en opvoedercoach en hoop deze aanstaande september af te ronden.
Gedurende deze opleiding heb ik kennis mogen maken met de diverse werkvormen zoals onder andere het systemisch handelen, familie opstellingen en nog veel meer. Dat heeft mij gesterkt in mijn opvatting dat het lezen van handen meteen door kan dringen tot de kern van het bijvoorbeeld het gedrag en de communicatie van het kind maar ook van de opvoeders.
De “magie van kindercoaching ” heeft mij handvatten gegeven voor de coaching en ook geleerd bij mijzelf te blijven waardoor ik inderdaad dienstbaar kan en mag zijn.
Nieuws: Op 5 oktober 2022 vindt de feestelijk lancering van ons interactieve kinderboek “Bijdehand” plaats.
We (samen met @dekinderexpert Saskia van der Vijver ) hebben een uniek concept bedacht door kindercoaching te combineren met het lezen van kinderhandjes. Door de tekeningen van @visualstoryteller.pauline spreekt het nog meer tot de verbeelding.
Er is gebruik gemaakt van de 4 elementen, vuur, lucht, water en aarde.
Dit interactieve kinderboek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar maar ook voor de leeftijd tot 99 jaar. Het is een unieke toevoeging aan de, reeds verschenen, grote hoeveelheid interactieve kinderboeken.
Voor meer informatie zie de link in mijn bio en ga naar ‘boeklancering’
#kinderboek #handlezen #talenten #kwaliteiten #nieuwboek #ontdekken #ouders #oma #opa #kinderen #alpacaboerderij #feest
Paravisie augustus 2023.
Artikel
*) Magda van Dijk-Rijneke, oprichter School der Universele Handleeskunde (1990).
Maak jouw eigen website met JouwWeb